GALERIE D'AVIGNON
ART CONTEMPORAIN / CONTEMPORARY FINE ART

Stanley
Cosgrove


Stanley Cosgrove, Canadian b. 1911 d. 2002

Stanley Cosgrove was a painter, draughtsman and muralist. Over a seventy-year career, he maintained a consistent artistic path, creating serene figurative representations that explored three principal subjects: forests, women and still lifes. In his paintings, he placed a strong emphasis on formal relationships through an economy of means, with simplified forms and a limited palette.
Cosgrove attended Montreal’s École des Beaux-Arts from 1929 to 1935, studying under Henri Charpentier, Joseph Saint-Charles, and Charles Maillard. At the Art Association of Montreal, he took drawing classes from Edwin Holgate, who became a lifelong friend. After completing his studies, Cosgrove spent several months painting in the Gaspé, with the support of arts benefactor Huntley Drummond, and three summers in the Charlevoix, along with Jean Paul Lemieux, Jean Palardy and Jori Smith. In 1938, he assisted Holgate in painting a mural for the Canadian pavilion at the New York World Fair.
The year 1939 proved to be pivotal for Cosgrove. He held his first solo show at the École des Beaux-Arts de Québec, and exhibited with the Contemporary Arts Society and at the Musée du Québec. Then, he was awarded a bursary to study in France. As war had broken out, however, he changed his focus to Mexico, having long taken an interest in that country’s culture and art, particularly in the frescoes of José Clemente Orozco.
Cosgrove arrived in Mexico in early 1940 and remained there for four years. He studied under Manuel Rodriguez Lozano at the Academia de San Carlos, Mexico City, and spent eight intensely rewarding months apprenticing with Orozco. From him, Cosgrove learned the fresco techniques that would have an enduring effect on his work: the application of thin, dry layers of paint; the attention to form and composition; the subtle colors.
Cosgrove returned to Montreal at the end of 1943 to take up a part-time teaching position at the École des Beaux-Arts. Over the next decade, he was very productive, participating in numerous exhibitions and signing an exclusive contract with the Dominion Gallery. He joined the Canadian Group of Painters and was elected to the Royal Canadian Academy. In 1953, Cosgrove and his good friend Goodridge Roberts both found themselves painting in the south of France on government bursaries. In 1958, he left his teaching position at the École des Beaux-Arts and, for the next four decades, devoted himself to painting and exhibiting his work.

----------------------------------------------------------------------

Stanley Cosgrove, Canadien b. 1911 d. 2002

Stanley Cosgrove peintre, dessinateur et muraliste. Au cours d'une carrière de soixante-dix ans, il a maintenu un chemin artistique cohérent, créant des représentations figuratives sereines qui explorent trois sujets principaux: la forêt, la femme, et la nature morte. Dans ses peinture, l'accent est mit sur les relations formelles à travers une économie de moyens, des formes simplifiées, et une palette limitée.
Cosgrove a fréquenté l'École des Beaux-Arts de Montréal de 1929 à 1935, étudiant sous Henri Charpentier, Joseph Saint-Charles et Charles Maillard. Il a suivit des cours de dessin part Edwin Holgate à l'Association d'Art de Montréal, qui par la suite est devenu un ami de longue date. Après avoir terminé ses études, Cosgrove a passé plusieurs mois à peindre en Gaspésie, avec le soutien du bienfaiteur des arts Huntley Drummond, ainsi que trois étés au Charlevoix, avec Jean Paul Lemieux, Jean Palardy et Jori Smith. En 1938, il a aidé Holgate à peindre une peinture murale pour le pavillon canadien à l'Exposition universelle de New York.
L'année 1939 s'est révélée cruciale pour Cosgrove; Il a tenu sa première exposition solo à l'École des Beaux-Arts de Québec et a exposé à la Société des Arts Contemporains et au Musée du Québec. Il a par la suite obtenu une bourse pour étudier en France. Cependant, comme la guerre avait éclaté, il se tourna vers le Mexique, s'intéressant depuis longtemps à la culture et à l'art de ce pays, notamment dans les fresques de José Clemente Orozco.
Cosgrove est arrivé au Mexique au début de 1940 et y est resté pendant quatre ans. Il a étudié sous Manuel Rodriguez Lozano à l'Académie de San Carlos, Mexico, et a passé huit mois intensément gratifiant en apprenant aux côtés de Clemente Orozco. Grâce à lui, Cosgrove a appris les techniques de la fresque qui auront un effet durable sur son travail: l'application de fines couches de peinture, l'attention portée à la forme et à la composition, et les couleurs subtiles. Cosgrove est retourné à Montréal à la fin de l'année 1943 pour occuper un poste d'enseignant à temps partiel à l'École des Beaux-Arts. Au cours de la décennie suivante, il a été très productif, a participé à de nombreuses expositions a et signé un contrat exclusif avec la Galerie Dominion.Il a rejoint le Groupe des Peintres Canadiens et a été élu à l'Académie royale du Canada. En 1953, Cosgrove et son bon ami Goodridge Roberts se retrouvent tous deux pour peindre dans le sud de la France grâce à des bourses gouvernementales. En 1958, il quitte son enseignement à l'École des Beaux-Arts et, pendant les quatre décennies suivantes, se consacre à la peinture et à l'exposition de ses œuvres.


Collections:
- Musée des Beaus-Arts du Canada (Ottawa, ON)
- Art Gallery of Ontario (Toronto, ON)
- Musée National des Beaux-Arts du Québec (Québec, QC)
- Musée des Beaux Arts de Montréal (Montréal, QC)
- Musée d’art Contemporain de Montréal (Montréal, QC)
- Musée d’art de Joliette (Joliette, QC)
- Vancouver Art Gallery (Vancouver, BC)
- Hart House, University of Toronto (Toronto, ON)
- Museum of Modern Art (New-York, NY. USA)
- Université Concordia (Montréal, QC)
- Power Corporation du Canada (Montréal, QC)
- Collection d'Art Firestone (Ottawa, ON)


Affiliations:
- Société d'Art Contemporain (1939)
- Canadian Group of Painters (1950)
- Associé de l'Académie Royale des Arts du Canada (1951)
- Académie Royale des Arts du Canada (1967)
- Groupe du Québec Moderne


Stanley Cosgrove - Head of a Woman c.1950

Head of a Woman c.1950

10 x 8 in.  
Huile sur bois/Oil on board

view image