GALERIE D'AVIGNON
ART CONTEMPORAIN / CONTEMPORARY FINE ART

Chris
Carbone


Chris Carbone was born in 1957, in Toronto, Ontario where he lives and paints. He took a keen interest in art while still very young; this involvement would stay with him throughout his life, from encouragement that he received at his local school to his years at the University of Toronto, where he completed a Fine Art Studio / Fine Art History, Bachelor of Arts (1982-86). Now many years later his work is represented at the national level in Canada as well as having been represented by Galerie D’Avignon at the Toronto International Art Fair.
Carbone first began his art studies at Humber College of Applied Arts, Toronto in the Communication & Design Program (1976-1978) where he notes that his subsequent experience as a Graphic Designer helped him realise his innate affinity to composition.
By the early 80’s, Carbone’s search for a broader context for self-expression, led him to study the Fine Arts. Here he discovered a fascination with painting and printmaking techniques, producing abstract and enigmatic effects that suggest surface textures and a topographic quality which is still present in his work today.
Carbone’s sense of self and its relationship to the art making process are interrelated and form the foundation upon which his work is based. Over three decades of investigation into the suggestive nature of paint and of the qualities of surface, represents a deepening commitment for Carbone into how closely linked the sense of self is, to the process of creating a painting.
“Intuitive and contemplative, the work allows for incidental occurrences in the painting process. Observations, reflections and decisions made in the moment inform and direct the painting, lending an immediate and improvisational quality to it. There is a complexity to each painting that resonates in the layers of paint, leading to the allusion of something recognizable.
Undercurrents, resulting from this process, reveal relationships between elements within the work such as the tactility of the surface, the presence of light and a sense of correlating space. The ambiguous reading of the paint, implies a sort of topography (perhaps landscape) - possibly urban or rural. In this way, the work becomes multifaceted and not a fixed "depiction of a scene"- it's simply paint on the canvas.
The work investigates the nature of surface and therefore ideas that relate to what is visible. "In the same way that Rorschach inkblots have many interpretations, one may also perceive the variant possibilities in the work.” - CHRIS CARBONE

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Chris Carbonne est né en 1957 à Toronto, Ontario, où il vit et peint. S'intéressant à l'art depuis tout jeune, cette passion demeura avec lui tout au long de sa vie, allant de l'encouragement qu'il a reçu dans son école locale à ses années à l'Université de Toronto, où il a complété son Bachelor d'art, Fine Art Studio / Fine Art History (1982-86). A présent, bien des années plus tard, son travail est représenté au niveau national au Canada et fut exposé par la Galerie d'Avignon lors de la Toronto International Art Fair.
Carbone à commencé ses études en art au collège Humber d'Art Appliqué à Toronto, dans le programme de communication et de conception (1976-1978) où il réalise que son expérience ultérieure en tant que concepteur graphique l'a beaucoup aidé lors de son développement affiné et innée à la composition artistique.
Au début des années 1980, la recherche de Carbone vers un contexte plus large pour l'expression de soi, l'a amené à étudier les beaux-arts. C'est alors qu'il découvre une passion pour les techniques de peinture et de gravure, produisant des effets abstraits et énigmatiques qui suggèrent des textures de surfaces et une qualité topographique qui est encore présente dans son travail aujourd'hui.
Le sens de soi de Carbone et sa relation au processus d'élaboration de l'art sont étroitement liés et forment le fondement sur lequel repose son travail. Ces trente années d'investigation sur le caractère subjectif de la peinture et des qualités de surfaces, représentent un engagement de plus en plus profond pour Carbone et dans la façon dont le sens de soi est étroitement lié au processus de création d'une peinture.
"Intuitif et contemplatif, le travail permet des occurrences accidentelles dans le processus de peinture. Les observations, les réflexions et les décisions prises dans le moment informent et dirigent la peinture, lui permettant une qualité immédiate et improvisatrice. Il y a une complexité dans chaque peinture, qui résonne dans les différentes couches de peintures, amenant à l'illusion de quelque chose que chacun peut reconnaître.
Les sous-courant, étant le résultat de ce processus, révèlent des relations entre les différents éléments au sein de l'oeuvre: la tactilité de la surface, la présence de lumière ainsi que une cohérence dans l'espace. L'interprétation ambiguë de la peinture implique sorte de topographie (peut-être un paysage) - qui peut être à la fois urbaine et rurale. C'est alors que le travail de Carbone devient polyvalent, non pas uniquement la "description" d'une scène fixe, mais simplement de la peinture sur une toile.
Son travail étudie la nature de la surface et donc des idées qui se rapportent à ce qui est visible. "Pareil à Rorschach et ses tâches d'encre abstraites ayant de nombreuses interprétations, ce travail peut percevoir des variantes similaires." - CHRIS CARBONE



Chris Carbone - Topographic Landmarks

Topographic Landmarks

48 x 60 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Neutal Inclination

Neutal Inclination

30 x 60 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Reflective Wilderness

Reflective Wilderness

40 x 60 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Alternative View

Alternative View

48 x 48 in.  


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Chris Carbone - Illuminating Undercurrent

Illuminating Undercurrent

36 x 48 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Recurring Interval

Recurring Interval

36 x 48 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Flickering Overview

Flickering Overview

36 x 48 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Swift Measure

Swift Measure

36 x 48 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Far From Here

Far From Here

40 x 40 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Topography

Topography

24 x 24 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Leeward Leaning

Leeward Leaning

24 x 24 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Fleeting Illumination

Fleeting Illumination

16 x 16 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Apparent Cascade

Apparent Cascade

16 x 16 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Distant Landing

Distant Landing

16 x 12 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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Chris Carbone - Vertical Pulse

Vertical Pulse

48 x 48 in.  
Acrylique sur toile/Acrylic on canvas

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